';

تاثیر UX در سئو سایت

تاثیر UX در سئو سایت

گوگل، الگوریتم خود را بیش از 500 بار در سال به روز می کند و از بیش از 200 سیگنال شاخص رتبه بندی استفاده می کند. وقتی صحبت از رتبه بندی در موتور های جستجوی گوگل می شود، شما باید در این رقابت اول باشید. ما غالبا بر روی الگوریتم تمرکز می کنیم و فراموش می کنیم تمام این تلاش ها برای یک هدف واحد انجام می شود: رضایت کامل کاربر، که برای دستیابی به این هدف باید با تاثیر UX در سئو سایت آشنا شوید.

سئو یا تجربه کاربری (UX)؟

در ادامه با تاثیر UX در سئو سایت آشنا می شوید. مطمئنا سئو سایت اهمیت بسیاری دارد اما تجربه کاربری (ux) نیز به همان میزان حائز اهمیت است. گاهی پیش می آید متخصصان سئو بیش از حد به سئو سایت توجه می کنند و از ux غافل می شوند و در نتیجه تجربه کاربری (ux) در مقابل سئو سایت بسیار ضعیف می شود که ضعیف بودن تجربه کاربری در تمام بخش های سایت تاثیر می گذارد.

به عنوان مثال، ما با شعار “محتوا پادشاهی می کند” آشنا هستیم، با توجه به این شعار، محتوای زیادی تولید کنید تا بازدیدکنندگان زیادی را به سایت خود جذب کنید. متاسفانه این یک جمله قدیمی است. امروز محتوای عالی به تنهایی کافی نیست. رضایت یک عامل موثر در رتبه بندی بالا است و این به تنهایی از مطالب مرتبط در سایت به دست نمی آید بلکه رابط کاربری سایت و تجربه کاربر نیز در این موضوع نقش بسزایی را ایفا می کند.

تاکید بر یک کلمه کلیدی کار بسیار آسانی است. وقتی بازدیدکننده ای مطلب مورد نظر را در سایت شما پیدا نمی کند، اینکه بخواهیم بازدیدکنندگان را از کلیک کردن بر روی دکمه برگشت متوقف کنیم کار بسیار دشواری است. راضی نگه داشتن بازدیدکننده کار سختی است، شاید به همین دلیل گوگل و سایر موتور های جستجو توجه زیادی نسبت به آن دارند.

معیارهای تجربه کاربر

نرخ پرش، زمان حضور در سایت و بازگشت بازدیدکنندگان معیارهای تجربه کاربر هستند.

هنوز برخی از بازاریابان سئو به تجربه کاربری (UX) اعتقاد ندارند. اما وقتی ما در مورد تجربه کاربر صحبت می کنیم، در مورد سرعت بارگذاری صفحات، یا اینکه پیدا کردن مطلب مورد نیاز بازدیدکننده چقدر می تواند برایشان راحت باشد و از چه رنگ های چشم نوازی در طراحی سایت خود استفاده کرده اید صحبت می کنیم.

اگر این کارها را انجام دهید تجربه کاربر را بهبود می بخشید و این موضوع به راحتی قابل حدس است که دلیل اصلی برای اینکه که چرا دارندگان وب سایت ها تجربه کاربری (UX) خود را بهبود نمی بخشند این است که استخدام یک طراح UX گران است.

اما شنیدن این جمه خالی از لطف نیست:

“اگر فکر می کنید طراحی خوب گران است، باید به هزینه طراحی بد نگاه کنید” دکتر رالف اسپت، مدیر عامل شرکت جگوار.

سرعت بارگیری صفحه

تجربه کاربری (UX) با کلیک بر روی وب سایت شما شروع می شود. اگر آن ها ده ثانیه یا بیشتر صبر کنند تا سایت شما بارگذاری شود، سایت شما را ترک خواهند کرد. در نتیجه یکی از علت های ترک سایت سرعت بارگذاری سایت است. سرعت سایت از مدت ها قبل یکی از عوامل اصلی در رتبه بندی سئو بوده است، اما اولین برداشت از سایت شما را در اختیار کاربران قرار می دهد.

نکته اصلی این است که بارگیری های طولانی مستقیما بر نرخ تبدیل شما (تبدیل بازدیدکننده به کاربر وفادار) و عمدتا به نتیجه اصلی که به دنبال آن هستید تاثیر می گذارد. طبق بررسی انجام شده توسط برنامه های آنالیز سئو، هر ثانیه تاخیر از زمان بارگذاری ایده آل (سه ثانیه) 7% بر کاهش فروش شما تاثیرگذار خواهد بود.

جستجو در سایت

بخشی از تاثیر UX در سئو سایت، این است که بازدیدکنندگان به سرعت و به راحتی بتوانند به بخش های مختلف سایت شما دسترسی پیدا کنند. بهترین راه برای حصول اطمینان از موثر بودن این معیار، طراحی منو ها و زیر منو های مناسب است. به عنوان یک قانون کلی، اطمینان حاصل کنید که بازدیدکنندگان بیش از دو بار کلیک برای یافتن آن چیزی که در سایت شما است انجام نمی دهند. هر چیزی که از این قاعده مستثنی باشد می تواند روند کار را برای بازدیدکننده پیچیده تر کند.

سازگاری با نسخه موبایل

در آوریل 2015، گوگل در بروزرسانی خود الگوریتم جدیدی را منتشر کرد که بر سایت هایی که دارای قابلیت پاسخگویی به موبایل بودند متمرکز شد. این اصطلاح (ریسپانسیو) به توانایی یک وب سایت برای نمایش خود در دو حالت کامپیوتری و موبایلی اشاره دارد. اگر از نظر ظاهری در یکی بهتر دیده شود و در دیگری نمایش ضعیفی داشته باشد، در رنکینگ گوگل جایگاه مناسبی نخواهد داشت.

بنابراین این موضوع برای ما شفاف شد که تجربه کاربری (UX) از اهمیت ویژه ای برای گوگل برخوردار است و تاثیر UX در سئو سایت بسیار است. از آنجاییکه اکثر مردم بواسطه تلفن های همراه خود جستجوی خود را انجام می دهند، این یک رویکرد منطقی بود. افراد باید بتوانند در تلفن های همراه خود از کیفیت یکسانی برخوردار باشند، به خصوص که در درجه اول از آنها استفاده می کنند.

برای جذب بیشتر مخاطبان به سایت بهتر از سایت خود را سازگار با موبایل طراحی کنید.

پیشنهاد برای مطالعه: دلایل استفاده از سایت سازگار با موبایل یا موبایل فرندلی

رفتار کاربر در نتایج جستجو

گوگل به راحتی می تواند ببیند که کاربران چقدر راضی هستند. بهترین نشانه رضایت آن ها “کلیک های طولانی” بود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که شخصی بر روی یک نتیجه جستجو که از نظرش ایده آل است کلیک کرده و دیگر دکمه بازگشت را نزند و به مدت طولانی در آن سایت بماند. این بدان معنی است که گوگل با موفقیت عمل جستجو را انجام داده است. پاتل می گوید “اگر مردم چیزی بنویسند و سپس درخواست خود را تغییر دهند، می توانید بگویید که آنها راضی نیستند.” و “اگر آنها به صفحه بعدی نتایج بروند، این نشانه ای است بر اینکه آنها از نتایج راضی نیستند.”

چگونه رضایتمندی مشتری را بهبود می بخشید؟

دو نوع سئو وجود دارد:

آنهایی که سعی می کنند ربات ها را راضی کنند، و آنهایی که کاربران را راضی نگه می دارند.

پیج هایی که سئو آنها ربات محور است، فقط با کلمات کلیدی و برچسب های مناسب به امید جذب ربات ها هستند. من می گویم “ربات” را راضی کنید، زیرا موتورهای جستجو در واقع کاربران را مشاهده می کنند. اگر کاربران راضی نباشند، ربات ها هم راضی نیستند.

سئو های متمرکز بر کاربر با همان کلمات کلیدی و برچسب ها کار می کنند، اما آنها یک قدم فراتر می روند و از کاربران خود می خواهند که سایت را امتحان کنند. پس از آن، آنها هر کاری را که انجام می دهند برای رضایت مشتری انجام می دهند.

دیدگاه‌ها
اشتراک گذاری
وید استودیو

پاسخ دهید