';

مفهوم رتبه بندی صفحه نتایج جستجو (serp)

مفهوم رتبه بندی صفحه نتایج جستجو (serp)

هنگامی که مخاطب یک عبارت را جستجو می کند، موتورهای جستجو با استفاده از الگوریتم های پیچیده مشخص خواهند کرد که کدام یک از صفحات وب با عبارات جستجو شده آن ها مطابقت داشته و به این ترتیب صفحات لازم را نمایش می دهند. کار یک متخصص سئو این است که بفهمد کاربران برای یافتن یک صفحه وب خاص، چه عباراتی را وارد و جستجو می کنند. سپس متخصصان باید اولویت الگوریتم را تفسیر کرده و اطمینان حاصل کنند که وب سایت هماهنگ با استاندارد های موتور جستجو پیش رفته باشد. در ضمن داشتن تجربه کاربری مثبت نیز از ضروریاتی است که متخصص سئو باید آن را در نظر بگیرد. حال اگر مطمئن نیستید که چرا سایت شما در رتبه بندی مشخصی در صفحه نتایج جستجو (SERP) نشان داده می شود، به ادامه این مطلب توجه کرده و دلایل رتبه بندی های خاص گوگل و قرار گرفتن صفحات وب در رتبه های مختلف را دریابید.

مهم ترین فاکتور های رتبه بندی گوگل

ساختار محتوا

علی رغم این که الگورتیم گوگل همیشه در حال تغییر است، تولید محتوا همچنان باید بر مبنای سئو 101 باشد. لازم است که کلمات کلیدی را در صفحات وب خود به شکلی هوشمندانه قرار داده و محتوای خود را با توجه به کلید واژه مرکزی تولید کنید. قرار نیست که استفاده شما از کلید واژه ماشینی باشد و ضرورت دارد که حتما در استفاده از کلید واژه مهارت به خرج دهید. استفاده از کلید واژه در عنوان، تگ های h2 و h3 می تواند بسیار موثر باشد. داشتن یک استراتژی کلمه کلیدی قوی و یکپارچه سازی آن در طول محتوای یونیک و غیرکپی، روشی مطمئن برای به دست آوردن رتبه در نتایج جستجوی گوگل محسوب می شود.

متا

متا به کاربران و موتورهای جستجو توضیحاتی در مورد محتوای صفحه می دهد. برای بالا بردن رتبه بندی سایت خود، باید عناوین صفحه را متناسب با موضوع اصلی کلمه کلیدی هر صفحه تنظیم کنید. این به موتور های جستجو کمک می کند تا اطلاعات موجود در صفحه را بفهمند و کاربران را ترغیب کنند تا با کلیک کردن روی سایت شما در SERP، اطلاعات بیشتری به دست بیاورند.

در حالی که توضیحات متا مستقیماً بر رتبه بندی سایت تأثیر نمی گذارد، اما بر نرخ کلیک (CTR) تأثیر می گذارند. اگر صفحه ای دارای CTR بالا و بازدید زیاد باشد، موتورهای جستجو احتمالاً رتبه بندی آن صفحه را بهبود می بخشند. بنابراین در اضافه کردن توضیحات متا درنگ نکرده و حتما متنی قوی و حرفه ای برای این بخش در نظر بگیرید.

Schema

Schema Markup یک روش رمزگذاری شده است که به موتورهای جستجو سرنخ می دهد تا بفهمند محتوای صفحه شما به چه معناست و از این طریق دیده شدن آن در نتایج جستجوی گوگل را بهبود می بخشند. به طور کلی به این طریق می توانید شانس صفحه وب خود را در دریافت کلیک افزایش داده و در نهایت موقعیت آن در گوگل را بالاتر ببرید.

بهینه سازی نسخه موبایل

از سال 2018 میلادی به بعد، گوگل بهینه سازی صفحات وب بر مبنای نسخه موبایل را اولویت بخشیده و لازم است بدانید که ابتدا این پلت فرم از صفحات ایندکس شده و گوگل رتبه بندی را نیز بر مبنای آن انجام می دهد. بنابر این ضرورت کامل دارد که صفحات وب را بر مبنای نسخه موبایلی بهینه سازی کنید.

سرعت صفحه موبایل

سرعت صفحه سیگنالی است که توسط الگوریتم Google برای رتبه بندی صفحات استفاده می شود. سرعت پایین صفحه به موتورهای جستجو نشان می دهد که تجربه کاربر ممکن است منفی باشد، بنابراین بر رتبه بندی منفی آن صفحه وب تأثیر می گذارد. سرعت صفحه برای تجربه کاربری بسیار مهم است و صفحاتی که مدت زمان بارگیری آن ها بیشتر است، اثرگذاری منفی در نتایج گوگل خواهند داشت. هرچه صفحه سریع تر باشد، رتبه بندی بهتر می شود. برای تعیین وضعیت سرعت صفحه خود از ابزارهایی مانند Google’s PageSpeed ​​Insights و GTMetrix استفاده کنید.

لینک های داخلی

لینک های داخلی وب سایت شما، دکمه های فراخوان، بنرها و محتوا های یونیک، همگی به کاربران و موتورهای جستجو کمک می کنند تا در سایت بهتر هدایت شده و میان صفحات مختلف آن حرکت کنند. این درست همان چیزی است که برای دیده شدن و تثبیت در گوگل نیاز دارید. از منظر موتورهای جستجو، هر چه لینک های داخلی بیشتری داشته باشیم و به یک صفحه بیشتر لینک داده شده باشد، آن صفحه از اعتبار بالاتری برخوردار خواهد بود.

مهم است که هم کاربران و هم موتورهای جستجو بتوانند به راحتی همه صفحات وب سایت شما را پیدا کنند. اطمینان حاصل کنید که مهم ترین صفحات سایت به یکدیگر لینک شده و به هر ترتیب، مسیری برای یافتن این صفحات از صفحات دیگر وجود دارد. علاوه بر این دقت داشته باشید که وب سایت هیچ لینک داخلی شکسته و معیوب نداشته باشد. لینک های داخلی معیوب و شکسته نه تنها باعث ایجاد تجربه منفی در کاربر شده، بلکه می تواند موتورهای جستجو را از خزیدن در بقیه سایت متوقف سازد و وضعیت آن را تضعیف نماید.

لینک های داخلی یکی از عوامل مهم برای رتبه بندی در صفحه نتایج گوگل است

پیشنهاد برای مطالعه: الگوریتم سئو در گوگل و اهمیت به روز بودن آن ها

نقشه سایت

نقشه سایت به موتورهای جستجو می گوید که چه صفحاتی در سایت وجود دارد و به آن کمک می کند تا مسیر درست را با سرعت بالاتری پیدا کند. از این روی لازم است که حتما نقشه سایت را ایجاد کنید.

اعتبار دامنه

اعتبار دامنه تعیین می کند که دامنه وب سایت شما تا چه اندازه برای موتورهای جستجو قابل اعتماد است. نمره اعتبار دامنه عددی میان 1 تا 100 است که هر چه بالاتر باشد، نشان دهنده اعتبار بیشتر دامنه است. عناصر مختلفی در شکل گیری عدد اعتبار دخالت دارند و به طور کلی تمام چیزی که در وب سایت شما می گذرد، این عدد را نشان خواهد داد.

صفحات در چه زمانی crawl نمی شوند

اگر چه به نظر می رسد این یک کار بی فایده است، اما اگر عناصر موجود در قسمت پشتی سایت به موتورهای جستجو بگویند سایت را فهرست نکنند، امکان از قلم افتادن آن ها وجود دارد. گاهی اوقات این ممکن است در پرونده robots.txt یا یک متا تگ robots در سایت باقی بماند. چه در حال راه اندازی یک سایت کاملاً جدید هستید، چه در یک صفحه در سایت قدیمی خود به سر می برید و یا در مورد نمایه سازی مشکلی مشاهده می کنید، بررسی کنید که آیا دستور غیرمجاز در فایل robots.txt وجود دارد یا اینکه برچسب روبات های متفرقه no index فعال است یا خیر.

سئو محلی (لوکال)

میزان بازدید ارگانیک به شدت تحت تاثیر بهینه سازی و سئو محلی است. آدرس، شماره تلفن، ساعات کار و … می تواند در بهینه سازی محلی تاثیر مستقیم داشته باشد و لازم است که حتما برخی از صفحات وب خود را به صورت محلی سئو کنید. این حداقل در رتبه بندی محلی صفحات وب شما اثربخشی مثبت خواهد داشت.

سئو یک علم در حال پیشرفت است که نیاز به نگهداری، تحقیق و به روز رسانی مداوم دارد. اگر در رتبه بندی وب سایت خود مشکل دارید یا به دنبال فرصت هایی برای بهبود وضعیت آن در موتورهای جستجو به ویژه گوگل هستید، با ما تماس بگیرید. ما به شما کمک می کنیم تا عیوب وب سایت خود را پیدا کرده و آن ها را بهبود ببخشید.

دیدگاه‌ها
اشتراک گذاری
ویداستودیو

ارائه مطالب آموزشی در زمینه طراحی سایت، بهینه سازی و سئو و دیجیتال مارکتینگ براساس تجربیات تیم حرفه ای و کارشناسان مجرب

پاسخ دهید