';

نقش جدید آژانس های دیجیتال مارکتینگ در طراحی استراتژی های تجارت قسمت اول

نقش جدید آژانس های دیجیتال مارکتینگ در طراحی استراتژی های تجارت قسمت اول

بسیاری از ما، تصویری از بازاریابی سنتی در ذهنمان داریم که ممکن است معنای بازاریابی با فعالیتی که آژانس های تبلیغاتی انجام می دهند همسان تلقی شود. اما در واقع برداشت ذهنی ما ناشی از سبک بازاریابی سنتی است که در گذشته صورت می گرفت و اگر تغییرات عمده ای که در بازاریابی های جدید، ایجاد شده را در نظر بگیریم مفهوم بازاریابی از تبلیغات مجزا خواهد شد. در زمان گذشته، رسانه هایی که جهت فعالیت های بازاریابی مورد استفاده قرار می گرفتند محدود بودند و در اصل، نسخه های چاپی به صورت لوگو یا تصویر  محسوب می شدند. بر این اساس، نیاز به خلق یک فعالیت و عملکرد جداگانه در این جهت شکل گرفت. چنین حرکتی چیزی فراتر از یک لوگو یا تصویر را در بر می گیرد که شامل متن هایی می شود که در میان رسانه هایی که لوگو یا تصاویر را به اشتراک می گذارند، به نمایش در می آیند. تبلیغاتی هم که در روزنامه ها و مجلات منتشر می شوند مشابه این نوع از فعالیت های بازاریابی هستند.

در بازاریابی های جدید، تمرکز بر روی دریافت اطلاعات محصول به طور مستقیم و در ارتباط تنگاتنگ با مصرف کنندگان است. هر یک از این عملکردها و فعالیت های مربوط به بازاریابی، فضایی کاملا مجزا از هم را در بر می گیرند. لوگوی محصولات را می توان به روی تمام شبکه های بازاریابی بطور یکسان قرار داد اما زبان کاربردی و تبلیغات بکار گرفته شده، مخصوص و مرتبط با هر شبکه تنظیم می شوند.

استفاده از ایمیل، یکی از عملکرد های نادر در بازاریابی بود که تلاشی قابل سنجش شمرده می شد. سنجش میزان موفقیت عملکردهای ناشی از استفاده از ایمیل ساده است. می توان از میزان خرید های انجام شده و توجه و تقدیر دریافت شده از مشتریان مانند پیام های تشکری که به دستمان می رسند، میزان موفقیت را تخمین زد. اگرچه همیشه هم کاملا مشخص نیست که چرا بکارگیری برخی روش ها و عملکردهای اجرایی در بازاریابی خروجی خوبی دارند و برخی دیگر اینگونه نیستند.

همچنان که دنیای بازاریابی به تکامل می رسید، تجزیه تحلیل های گوناگونی از بازاریابی ارائه شد که چگونگی موفقیت عملکرد های اجرایی متفاوت را از طریق ارزیابی میزان فروش در یک حوزه با حوزه ای دیگر و رویکرد های مختلفی که پیامدهای متفاوتی از موفقیت در بر دارند را تعیین می کردند.

دیجیتال مارکتینگ به چه معناست؟

با پیدایش اینترنت، شبکه های گسترده ای جهت دسترسی به مصرف کنندگان و مشتریان به وجود آمدند. بر این اساس نه تنها فضاهای بیشتری جهت بازاریابی شکل گرفت بلکه شناخت ما را نسبت به حوزه های موفق در فروش و بازار مطلوب مشتریان کامل کرد. ارزیابی میزان موفقیت بسیاری از تبلیغات، مستقیما از طریق نرخ کلیک نسبت به رتبه آنها (یکی از شاخص های بازاریابی اینترنتی که با استفاده از آن می توان کیفیت تصاویر، موقعیت رتبه در گوگل و کلمات کلیدی را بررسی نمود)  قابل سنجش است. آیا افراد به تبلیغ عرضه شده واکنش نشان خواهند داد یا خیر؟ به این ترتیب در زمان مناسب نسبت به اینگونه موارد آگاه می شویم. به هر حال این تازه اول راه است، زیرا شیوه های جمع آوری اطلاعات و داده های مربوط، به طور قابل توجهی رو به رشد و گسترش هستند. در حال حاضر تمام انواع بازاریابی ها به طور دیجیتال اجرا می شوند.

بازاریابی ادغام شده ای که به شکلی مدرن در حال اجراست به طور کلی موارد زیر را شامل می شود:

  • داده محور است
  • استفاده از تبلیغات هدفمند برند به وسیله تکنولوژی
  • سازمان یافتگی زیاد
  • بازدهی در زمان مناسب

می توانیم به آرامی تغییرات لازم را در عملکردهای بازاریابی خود بگنجانیم. باید بدانیم که بر این اساس نیاز است با چالش هایی هم دست و پنجه نرم کنیم. جهت استفاده مفید از اطلاعات و آگاهی های جدید، لازم است خود را به مهارت هایی مجهز کنیم که در گذشته کاربردی نداشته اند. علم داده ها یا به بیانی دیگر هنر استخراج اطلاعات و تدوین آنها جهت رسیدن به مفهومی شیوا از میان مفاهیمی نامنسجم، به ما این آمادگی را می بخشد که مشتریان مشتاق خود که از طرفداران خاص محصولات و خدمات ما هستند را هدف خود قرار دهیم. می توانیم بر مبنای مشتریان هدف ایده آل خود، مشتریان بدلی ایجاد کنیم و به شناسایی علاقه مندی ها نیازمندی ها و خواسته های آنها با دقتی خاص  بپردازیم که پیش از این مقدور نبوده است.

آژانس دیجیتال مارکتینگ

آژانس های بازاریابی دیجیتال به استفاده از برخی رویکردهای کاربردی که در شیوه های سنتی مورد استفاده قرار گرفته اند، ادامه می دهند ( اگر روشی کارساز است باید آن را حفظ کرد ). اما در این میان افزودن تعدادی شیوه های نوین نیز مهم تلقی می شوند. اجازه دهید در ادامه شما را با برخی از این شیوه ها آشنا کنیم:

ارزیابی و سنجش نیازمندی های برند

بازاریابی به پدیده ای فراتر از صرفا علمی و ناشی از اطلاعات تبدیل شده است. می توان به روش های موثری دست یافت که یک برند جایگاه مطلوب خود را بدست بیاورد. این امر نه تنها به وسیله گروه های خاص متمرکزی که در روش های سنتی مورد استفاده آژانس ها بوده اند، بلکه با دنبال کردن مدت زمان مناسب جهت رسیدن به پیامدهای لازم، نیز شدنی است.

بر این اساس ما می توانیم میزان ناکامی یا موفقیت یک عملکرد را در طول هر مرحله از فرآیند، به طور زنده و همزمان با طی شدن هر مرحله ارزیابی کنیم ( در حالیکه هر یک از شیوه ها در حال اجرا هستند مانند انجام در عملکردهایی که در بازاریابی از طریق ایمیل صورت می گیرد یا سایر اشکال بازاریابی A/B تست یا آزمون).

استراتژی هایی برای سود آوری بیشتر

در حال حاضر فعالیت آژانس ها در جهت گسترش استراتژی ها شکل می گیرد تا مزایا را بیشتر کنند. همچنین بر این مساله تمرکز دارند که تبلیغات یا سایر عملکردهای مرتبط با بازاریابی را در موقعیت هایی اجرایی کنند که بیشترین تاثیرات مثبت را بر خروجی های نهایی کار به جا گذارند.

پیشنهاد برای مطالعه: استراتژی های موثر در بازاریابی آنلاین

شناسایی خریداران ایده آل (مشتریان هدف)

امروزه در مورد هریک از مشتریان خود اطلاعات و آگاهی بیشتری نسبت به گذشته داریم. شناخت خوبی راجع به علاقه مندی هایشان داریم.در واقع آگاه هستیم که محصولات و خدماتی که با میل و شوق زیاد در رسانه های اجتماعی تهیه می کنند شامل چه مواردی می باشند. علاوه بر این، دسترسی به جزئیات رفتاری خریداران به شکل ثبت شده برایمان امکان پذیر شده است.

تمرکز ویژه آژانس های دیجیتال مارکتینگ بر فعالیت آنلاین

یکی از عوامل تاثیرگذار اصلی در یک آژانس دیجیتال را می توان تمرکز ویژه به روی بازاریابی آنلاین در نظر گرفت. نظر به اینکه افراد بسیاری هستند که بخش قابل توجهی از خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام می دهند و با توجه به اطلاعات و شناختی که می توان از نحوه خرید آنها در هر مرحله از فرآیند فروش به این طریق بدست آورد می توانیم به خوبی نسبت به خرید آنلاین آنها، مسلط شویم.

به طور مثال می توانیم چگونگی فرآیند فروش و عملکرد های هر مرحله از آن را در یک فروشگاه آنلاین دنبال کنیم. به طور مثال نحوه چیدمان و اینکه چگونه کالایی در فروش آنلاین در دسترس مشتریان قرار می گیرد. می توانیم شروع به شناسایی الگوهای مربوطه کنیم. به طور مثال فرض کنید کسانی که مشتاق خرید محصول (الف) هستند شاید تمایلی به خرید محصول (ب) نداشته باشند اما ترکیبی از محصولات (پ ت و سین) را در صورتی که محصول ایکس را خریده باشند، در سبد خرید خود خواهد گنجاند.

شیوه خریدار محور (تمرکز بر خریدار)

یکی از توصیه های مفیدی که از استیو جابز برایمان به یادگار مانده این است که اگر بتوانیم به طور مستقیم محصولات و کالاهای مورد نیاز مصرف کنندگان را در اختیار آنها قرار دهیم و در واقع بازاریابی خود را معطوف کنیم به همان کالایی کنیم که مصرف کننده به دنبالش است، در مقایسه با زمانی که از آنها درخواست می کنیم که در میان کالاهای موجود در برند ما به انتخاب محصولات مورد علاقه خود بپردازند، در فروش خود با موفقیت چشمگیر تری مواجه خواهیم شد. نقطه عطف در یک بازاریابی دیجیتال مناسب و خوب، تمرکز به روی مشتریان و مصرف کنندگان است. بایست به روی نیازمندی ها و خواسته های آن ها تمرکز کرد. به عبارتی لازم است از دغدغه اینکه چطور مشتری را راضی و مشتاق به خرید محصول و کالای ایکس کنیم به سمت اینکه چگونه کالای مناسب مشتریان خود را در دسترس آنها قرار دهیم، حرکت کنیم. به این ترتیب خواهیم توانست پاسخگوی خوبی به علاقه مندی ها و درخواست های آن ها باشیم.

تمرکز بر نتایج

آژانس های فعال در زمینه بازاریابی دیجیتال ،لزوما تمرکز خود را به روی تبلغاتی که بتوانند شگفتی خلق کنند یا جوایزی در بر داشته باشند معطوف نمی کنند بلکه تمرکز لازم را متوجه مواردی می کنند که نتایج پرباری را رقم بزنند. با تمرکز به روی چنین هدفی، کمتر به دنبال منفعت های شخصی بوده و بیشتر ،آنچه که بتواند با کمترین هزینه ها، بیشترین بازدهی و درآمد زایی را خلق کند را دنبال می کنند.

فرآیند های تضمین آینده

یکی از مواردی که به شکل یک واقعیت در دنیای بازاریابی ظاهر شده این است که با وجود گستره قابل توجهی از انواع پلتفرم های جدید، همواره موارد جدیدی هم شکل می گیرند که می توانند تکامل بیشتری به فرایند بازاریابی ببخشند. مثلا میزان موفقیت و محبوبیت گوشی های هوشمند برای ما قابل پیش بینی نبود. به یکباره طراحی صفحات وب حائز اهمیت شد که پاسخگوی مشتریان باشند و در حجم وسیعتری کاربرد و بازدهی داشته باشند ( نمایش کالاها در فضای بزرگ تر ). آنچه در صفحه کامپیوتر جلوه خوبی دارد لزوما به روی تبلت هم خوب به نظر نمی رسد.

بنابراین، می توان گفت که وجود الگوریتم های جدید جهت ارائه محتوای کالا و خدمات مورد نیاز هستند. ( به منظور دسته بندی نتایج جستجو بر اساس mobile first فلسفه طراحی الگوریتم معروف گوگل به نام ریسپانسیو بودن طراحی شده است). اینکه بتوانیم با دریچه ای کوچک دسترسی به دنیایی بزرگ را تجربه کنیم و با استفاده از چنین دریچه ای تعریف گسترده تری از خود در اختیار مخاطبان قرار دهیم، به معنای مطابقت ما با تحولاتی است که جهت بازاریابی به روز خود بایست بدان دست یابیم.

به این روش قادریم با فرآیند پیش بینی آینده کمپین های خود را سازمان یافته تر پیش ببریم. دیگر سهم خودمان از بازار را به سادگی با طراحی کمپین ها غیر حرفه ای و سنتی و از کار افتاده از دست نخواهیم داد. نکته اینجاست که اینکه بخواهیم همیشه آنچه در آینده بدان نیاز خواهیم داشت را پیش بینی کنیم از توانمان خارج است بنابراین لازم است خود را به شیوه های سرعتی مجهز کنیم که با به کارگیری آنها دست به کار شده و به محض احساس نیاز، تغییرات را لحاظ کرده و فرصت ها را از دست ندهیم.

دیدگاه‌ها
اشتراک گذاری
وید استودیو

پاسخ دهید