';

نقش جدید آژانس های دیجیتال مارکتینگ در طراحی استراتژی های تجارت قسمت دوم

نقش جدید آژانس های دیجیتال مارکتینگ در طراحی استراتژی های تجارت قسمت دوم

در مقاله قبلی، چگونگی تغییر و تحول ایجاد شده در بازاریابی را پوشش دادیم که از تمرکز به روی لوگو و تصاویر چاپی به روی استفاده از تلویزیون و در نهایت رسانه های دیجیتال هدایت شده و اینکه چطور ماهیت بازاریابی بر مبنای دسترسی بیشتر به اطلاعات منسجم در بازخوردهای حاصل از دنیای دیجیتال، دچار تغییر و تحول شده است.

نقش های جدید

با ظهور تحولات جدید، نقش های جدیدی در فعالیت های آژانس های بازاریابی دیجیتال شکل گرفت. هر عملکرد منسجمی در بازاریابی با وجود یک استراتژیست بازاریابی ظهور می یابد. یک استراتژیست بازاریابی، مدت زمان قابل ملاحظه ای را جهت تجزیه تحلیل اطلاعات صرف می کند تا کارساز ترین و ایده آل ترین شیوه ها را جهت جذب مشتریان جدید شناسایی کند. این افراد در بیشتر مواقع با تحلیلگران اطلاعات مشغول به کار هستند تا به کمک آنها بهترین مشتریان هدف را شناسایی کرده و راهنمای مسیری برای بازاریابان شوند که بیشترین بازدهی را برای آنها رقم بزند.

مدیر بازاریابی

مدیران بازاریابی وظایف شغلی مشابهی با استراتژیست های بازاریابی دارند اما به هماهنگ کردن بازاریابان با سایر نیروهای کار مانند مدیران فروش، پرسنل تبلیغات و کارکنان بخش مالی می پردازند تا اطمینان یابند که استراتژی به کار گرفته شده به درستی اجرا می شود. آنها مایلند تا استراتژی های بازاریابی را از شروع تا پایان نظارت کرده و بر مبنای استراتژی های بازاریابی منتخب، اطلاعات لازم را جهت اقدامات حال حاضر و آینده جمع آوری کنند.

طراحان

همانطور که در بیشتر تبلیغات و بازاریابی های زمان های گذشته مشاهده می شود، طراحان با خلق تصاویر گرافیکی جذاب و گیرا برای فروش کالاها، کمک قابل توجهی به جذب مشتری تجاری کرده اند. این روزها فعالیت طراحان بیشتر بر پایه تکنولوژی پیش می رود و لازم است بسیار ماهرانه از تکنولوژی های جدید و ابزار مربوطه استفاده کنند. حتی شاید لازم باشد که بر روی مهارت های روانشناختی خود مانند چگونگی ترکیب رنگ ها و یا انتخاب گزینه های درست و مناسب در میان صفحه آرایی های گوناگون نیز، شناخت خوبی داشته باشند.

تولید محتوا برای آگهی های تجاری و تبلیغاتی

فعالیت در حوزه سئو به شکل مدرن امروزی آن به طور ویژه اهمیت تولید محتوا را شکل می دهد، که به تغییرات لازم در مورد نیازهای موتور جستجو پاسخ داده شوند. در حالی که در نخستین روزهای پیدایش اینترنت (زمان قبل از گوگل)، مرسوم بود که در موتورهای جستجو تنها با بکارگیری ساده کلمات کلیدی موجود در سایت و یا بارگذاری متا تگ ها (شکلی از تگ های کاربردی در صفحات وب که حاوی اطلاعاتی درباره نوع صفحات وب و نحوه پردازش آنها هستند) و مترادف هایشان، سرگرم شد، گوگل با ارزشی که فراتر از همه این ها به محتوای سایت بخشید، این تحولات را رقم زد. در حال حاضر برای اینکه فعالیتی جدی در سایت اجرا شود، تولید یک محتوای اصولی برای بیشتر وبسایت ها ضرورت دارد. بر این اساس در دوره ای به سر می بریم که نیاز مبرمی به خلق محتوای با کیفیت و در نتیجه وجود نویسنده های خلاق و تبلیغاتی مورد نیاز است.

توسعه دهندگان (Developer)

در دنیای دیجیتال، وجود توسعه دهندگان ماهر و برنامه نویسانی که بتوانند تعداد قابل توجهی محتوای با کیفیت را آماده سازند، ضروری به نظر می رسد. به کارگیری ابزار جدیدی که به طور پیوسته قادر به تولید محتوا باشند و بتوانند محتوای تولید شده را به شکلی جذاب در اختیار مشتریان قرار دهند، نیاز به افراد متخصص و حرفه ای در این زمینه را ضروری می سازد.

تحلیل گران اطلاعات ( آنالیز داده )

پا به دریای بیکرانی گذاشته ایم که می توان از آن تحت عنوان دریای اطلاعات نام برد که در این زمان دسترسی ما به دریایی از اطلاعات بی کران راجع به مشتریان را امکان پذیر کرده است. برای درک مفهوم تمام این اطلاعات، نیاز به افراد متخصص در این زمینه دیده می شود. تحلیل گران اطلاعات کسانی هستند که به پردازش اطلاعات پرداخته و آن ها را به شکل اطلاعاتی با مفاهیم قابل درک در می آورند. تحلیل گران در کنار کار با توسعه دهندگان قادر هستند که الگوها را شناسایی کرده و با استفاده از ابزاری که در اختیار دارند می توانند بازارهای هدف را شناخته و نسبت به مکان هایی که پیش از این با آن ها آشنا نبوده اند آگاهی یابند.

ابزارهای کسب و کار جدید

مجموعه ای از ابزارهای جدید به وجود آمده اند تا پیشرفت های لازم را امکان پذیر سازند، زمان بندی مناسبی برای بازاریابی خلق کنند و فعالیت های مورد نیاز را راه اندازی کرده و به جریان اندازند. دامنه وسیعی از عملکردها و فعالیت ها وجود دارد که به وسیله نرم افزارها قابل اجرا هستند.

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری امروزه اهمیت فوق العاده ای دارند. موسسات بازرگانی و بازاریابی می توانند از طریق واحد ارتباط و خدمات رسانی به مشتری، به اطلاعات مربوط به هر یک از آنها دسترسی داشته باشند. به این ترتیب می توان این اطلاعات را به شکل منبع خوبی جهت شناخت کامل مشتریان در آورد که در اجرای عملکردهای مربوط به بازاریابی، بسیار کاربردی و مفید خواهد بود.

چنین منبعی از اطلاعات می تواند موارد جامعی را، از ملاک های لازم جهت برنامه ریزی رویدادها گرفته تا آدرس ایمیل مشتریان در بر گیرد و تمام این اطلاعات در کنار هم تبدیل به ابزار مناسبی جهت تجزیه تحلیل عملکرد های ارتباط با مشتری شده و شناخت شما را از میزان احتمال موفقیت هریک از عملکردها در ارتباط  با مشتریان، ممکن می سازد.

جدا از انواع ساده مدیریت های ارتباط با مشتری، ابزارهای جدیدی هم وجود دارند که عمیقا در عملکردها ادغام شده و بخشی از اطلاعات را پوشش می دهند و بازار های کسب و کار را برای هدف گذاری و تنظیم بنچمارک ها آماده می کنند. بر این مبنا، هریک از مشتریان پیرو علایق خود می تواند با شما در ارتباط قرار گیرد.

در بسیاری از موارد، عملکردهایی مشاهده می شوند که مختص افراد خاصی قابل اجرا هستند به طوری که در برخی از سامانه های پیشرفته مدیریت محتوا، اجازه داده می شود که افراد بطور خودکار گروه بندی شده و همسو با بازارهای هدف فعالیت کنند.

پیشنهاد برای مطالعه: چند سوال برای شروع بازاریابی

ابزارهای سنجش و آزمایش

با افزایش میزان دسترسی به اطلاعات، آژانس های بازاریابی دیجیتال، به طور مستمر به ارزیابی و آزمایش استراتژی ها در دنیای واقعی می پردازند و این امر با به کارگیری دستگاه های تحلیل گر پیچیده ای صورت می گیرد. چنین ابزاری میزان ترافیک وب را می سنجند و این امکان را ایجاد می کنند که بتوان به شناسایی موقعیت هایی که بیشترین تاثیرگذاری مثبت را دارند پرداخت و همچنین موقعیت هایی که نیازمند تغییر و اصلاحات هستند را نیز تعیین کرد. برخلاف بازاریابی سنتی یا آنچه در بازاریابی های گذشته صورت می گرفته، امروزه با کمک دنیای دیجیتال امکان ایجاد تغییرات سریع در شیوه های مورد استفاده در هر مرحله، ممکن می شود. با در دست داشتن چنین اطلاعاتی، موسسات بازرگانی و بازاریابی قادرند به شناسایی بهترین پلتفرم ها برای سرمایه گذاری اقدام کرده و نیز میان فعالیت های مربوط به بازاریابی و پیامدهای آن ها، تعادل ایجاد کنند.

یکی از روش های متداول کاربردی در این زمینه، ترکیب این موارد با برخی از سیستم های ادغام شده مدیریت A/B روابط با مشتری می باشد که به سرعت سایت های جدیدی را به هدف انجام تست یا آزمون در موقعیتی که دو عملکرد مشابه به طور همزمان در حال اجرا هستند، راه اندازی می کند. با دقت و تیزبینی بسیار، آن ها را تجزیه تحلیل می کند تا نتایج حاصل از تفاوت های ثابت و اصلی میان آن دو را بسنجد و مشخص کند که آیا این تفاوت ها تاثیر عمده ای در نتایج به جا می گدارند یا خیر.

Goole Analytics و Matomo ابزار تحلیل گری هستند که در این زمینه کاربرد دارند.

رسانه های اجتماعی (شبکه های اجتماعی)

یکی از بزرگ ترین تغییرات شکل گرفته در دنیای وب، رشد و توسعه پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، لینکدین و موارد مشابه بوده است. در حال حاضر، کاربران آزادانه و به شکل کاملا اختیاری اطلاعات خود را  را با تمام جزئیات نه تنها در مورد علایق و سلایقشان بلکه راجع به روابط اجتماعی، علاقه مندی های سیاسی و سبک خرید کردن خود، به اشتراک می گذارند. اطلاعاتی که از چنین منبعی جمع آوری می شوند شگفت انگیز بوده و با این وجود برای اینکه کاربرد موثری داشته باشند لازم است تا توجه و تمرکز صحیح و کاملی به روی آنها صورت گیرد.

علاوه بر این، افراد زیادی هستند که بخش قابل توجهی از زندگی اجتماعی خود را با این پلتفرم ها سپری می کنند. این امر به بازاریابان این فرصت را می دهد تا با مشتریان تعامل مستقیم داشته باشند. کسب و کارهایی که چنین فرصتی را از دست بدهند، به دست خود بازار فروششان را تهدید کرده اند. حتی اگر آنها از رسانه های اجتماعی استفاده نکنند، مشتریان آنها این کار را انجام می دهند. به نظر مردم بسیار آسان است که به صورت آنلاین از یک محصول شکایت یا تعریف کنند. به همین دلیل، بسیار حائز اهمیت است که از شبکه های اجتماعی برای بخشی از خدمات رسانی ها و پشتیبانی از محصولات استفاده شود.

پاسخگویی خوب و مناسب به این شکل به مشتریان در صورتی که به خوبی از پس این کار برآمده و مشتری مداری خوبی بدین صورت برقرار شود، موجب رونق زیادی در کسب و کارها می شود. در مورد کسب و کارهای بزرگ تر نیاز است که تیمی کامل جهت به روز رسانی و انجام  عملکردها، تدوین اطلاعات و اخبار رسانه مربوط به کسب و کار خود، بطور مستمر فعال باشند.

کسب و کارهایی که با استفاده از شیوه های مدرن بازاریابی دیجیتال فعالیت دارند بطور جدی در این زمینه مشغول به کار هستند تا بهترین های خود را از این طریق در معرض دید کاربران قرار دهند.

اهمیت رسانه های اجتماعی در بازاریابی دیجیتالآیا می توان بازاریابی را در منزل انجام داد؟

بعد از خواندن این مقاله شاید با خود بگویید بهتر است با  یک آژانس حرفه ای در زمینه بازاریابی دیجیتال قرارداد کاری ببندید. میزان پیچیدگی و چالش برانگیز بودن مدیریت و اجرای هریک از عملکردهای مربوط به یک بازاریابی موفق می تواند با بسیاری از عوامل در ارتباط باشد. به هرحال شاید دلتان بخواهد که انجام برخی وظایف مربوط به بازاریابی خود را در منزل دنبال کنید. به نوعی می توان گفت که این کار امکان پذیر است. اما بایست توجه داشته باشید که تقسیم مسوولیت های مربوط به خانه و محل کار را به گونه ای تنظیم کنید که بتوانید نهایت استفاده را از توانمندی های خود با امکانات و منابع در دسترس در خانه برقرار سازید و از امکانات بیرون خانه هم استفاده بهینه ای داشته باشید.

بازاریابی در رسانه های اجتماعی یکی از فضاهایی به شمار می آید که بسیار پر مخاطره است. نظر به اینکه مدیریت کردن موفقیت آمیز  فعالیت ها در رسانه های اجتماعی نیازمند بهره بری از مهارت های تخصصی است که چنین مهارت هایی را تنها در آژانس های فعال در زمینه بازاریابی دیجیتال می توان مشاهده کرد، بر این اساس می بایست در زمانیکه در منزل مدیریت کار را بر عهده می گیرد به پاره ای از مسایل دقت لازم را داشته باشید. شاید مایل باشید که با استخدام نیرویی از آژانس بازاریابی دیجیتال امور مربوط به بازاریابی رسانه های اجتماعی را انجام دهید. درهر صورت پاسخگویی به سوالات مربوط به خدمات مشتریان اغلب بهتر است توسط افرادی مدیریت  شود که در جریان امور داخلی کسب و کارتان قرار دارند. در واقع عدم پاسخگویی جامع و مناسب، نه تنها پتانسیل فروش شما را کاهش می دهد  بلکه نظرات عمومی مثبت  راجع به برندتان هم رو به سراشیبی سوق داده می شود.

برای انجام سایر فعالیت های مربوط به بازاریابی، ممکن است دلتان بخواهد که محتوای مخصوص به  خود را تهیه کنید اما از یک شرکت یا کسب و کار بخواهید که مدیریت انتشار و پخش آن را به عهده بگیرد. در مورد کار با ایمیل شاید مایل باشید که به گونه ای دیگر عمل کرده و از شرکت یا موسسه ای بخواهید که در طول مدت زمانی که شما ایمیل ها را مدیریت می کنید، تولید محتوا کند و به این ترتیب شما خواهید توانست هرگونه درخواست مربوط به خدمات مشتریان را اداره کنید.

نتیجه گیری

پیچیدگی های موجود در بازاریابی دیجیتال نیازمند به کارگیری نیروی حرفه ای و متخصص است. با اینکه مقدار قابل ملاحظه ای از عملکردهای لازم را می توان خارج از محیط کار و در منزل، انجام داد اما رفتار هوشمندانه ای خواهد بود اگر بکارگیری نیروی حرفه ای که تمام نکات دقیق و ظریف را هم درک کرده و مفهوم سازی می کنند، در دستور کار خود قرار داد.

دیدگاه‌ها
اشتراک گذاری
وید استودیو

پاسخ دهید