';

تفاوت بازاریابی دیجیتال و اجتماعی

تفاوت بازاریابی دیجیتال و اجتماعی

شبکه های اجتماعی به بخشی جدایی ناپذیر از بازاریابی دیجیتال برای آژانس های مختلف و کسب و کارهای گوناگون تبدیل شده اند. البته وارد شدن به شبکه های اجتماعی، به تنهایی به معنای راه اندازی کمپین های بازاریابی دیجیتال نیست. اگر چه اصطلاحات بازاریابی اجتماعی و بازاریابی دیجیتال اغلب به جای هم به کار می روند، اما در واقع این دو کاملا متفاوت هستند و درک این تفاوت، کلید ایجاد یک استراتژی بازاریابی موثر است.

بازاریابی اجتماعی چیست؟

کلید درک تفاوت بازاریابی در شبکه های اجتماعی و بازاریابی دیجیتال این است که دریابیم بازاریابی در شبکه های اجتماعی جزئی از بازاریابی دیجیتال است و چیز جداگانه ای محسوب نمی شود. در حالی که بازاریابی دیجیتال شامل استفاده از تمام کانال های دیجیتالی برای اهداف بازاریابی است، بازاریابی اجتماعی تنها بر استفاده از رسانه های اجتماعی متمرکز خواهد بود.

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر با مقاله 9 روش بازاریابی دیجیتال (چگونگی استفاده از هر کدام!)

تفاوت بین بازاریابی اجتماعی و دیجیتال

رسانه های اجتماعی و بازاریابی دیجیتال ممکن است اهداف مشابهی داشته باشند، اما این دو در چند زمینه اصلی متفاوت هستند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

تمرکز

بارزترین تفاوت بازاریابی اجتماعی و دیجیتال در تمرکز آن ها است. در حالی که بازاریابی دیجیتال تمرکز گسترده ای دارد و شامل چندین کانال بازاریابی، از جمله رسانه های اجتماعی است؛ بازاریابی اجتماعی تمرکز کمتر و محدودتری داشته و هدف آن تنها تعامل با کاربران شبکه های اجتماعی خواهد بود.

کانال های مورد استفاده

در بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریاب از کانال های رسانه های اجتماعی برای تعامل با کاربران استفاده می کند. در مقابل، در خلال بازاریابی دیجیتال، بازاریاب می تواند از چندین کانال چه در حالت آفلاین و چه در حالت آنلاین استفاده کند تا به مخاطبان هدف خود دست یابد. با این حال، بازاریابی دیجیتال همچنان می تواند از تمامی کانال های شبکه های اجتماعی استفاده نماید.

دست یابی

دامنه بازاریابی اجتماعی در هر بستر اجتماعی می تواند بسیار متفاوت ظاهر شود. هنوز هم این نوع بازاریابی به محدودیت کانال ها و تعداد افرادی که از آن ها استفاده می کنند، وابستگی دارد و ناگزیر به آن ها محدود می شود. از طرف دیگر، بازاریابی دیجیتال پتانسیل گسترده تری دارد، زیرا تنها به استفاده از کانال های رسانه های اجتماعی محدود نمی شود و بنابراین می تواند از کانال های متنوع تری با دامنه ای وسیع تر بهره مند شود.

سرعت

بازاریابی اجتماعی یکی از سریع ترین روش های بازاریابی است، زیرا رسانه های اجتماعی خود مخاطبان فوق العاده درگیر و جدول زمانی محتوای سریعی دارند. سرعت بازاریابی اجتماعی می تواند در مواردی که برندها و مشاغل مایل به نشر اطلاعات خود هستند، فوق العاده مثبت عمل کند، البته در شرایطی که برندها و مشاغل مایل به نگهداری اطلاعات خود باشند، برعکس ظاهر خواهد شد. در مقایسه، بازاریابی دیجیتال اغلب بسیار کندتر از بازاریابی اجتماعی ظاهر می شود. این تفاوت به دلیل طولانی شدن بعضی از کانال های بازاریابی برای نشان دادن نتایج است.

بازاریابی اجتماعی از بازایابی دیجیتال سرعت بیشتری دارد.بازاریابی اجتماعی بهتر است یا  بازاریابی دیجیتال؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی در حال حاضر به طور گسترده، برای تقریباً هر مشاغل یا خدماتی ضروری تلقی می شود، زیرا این نوع بازاریابی به آن ها این امکان را می دهد که تقریباً بلافاصله با مخاطبان و مشتریان هدف خود ارتباط برقرار کنند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید، اگر چه ممکن است رسانه های اجتماعی سریع باشند، اما همه کانال ها به یک اندازه قدرت عمل نداشته و همه مخاطبان از رسانه های اجتماعی استفاده نمی کنند.

بازاریابی دیجیتال امکان ایجاد بازاریابی یکپارچه بسیار متنوع تری را فراهم می کند، زیرا این کمپین ها فقط به استفاده از کانال های رسانه های اجتماعی محدود نمی شوند. یک کمپین بازاریابی دیجیتال یکپارچه می تواند چندین کانال بازاریابی، از جمله رسانه های اجتماعی را در بر بگیرد تا سطح دسترسی شما را افزایش داده و به بازاریابان اجازه دهد پیام بازاریابی شما را بسته به نوع مخاطب و نیازهای او تغییر دهند.

دیدگاه‌ها
اشتراک گذاری
وید استودیو

پاسخ دهید