';

چند سوال برای شروع بازاریابی

چند سوال برای شروع بازاریابی

مشاغلی که برای شروع بازاریابی آماده می شوند، غالبا پرسش های زیادی در خصوص استراتژی، نحوه پیشبرد و … دارند و در خصوص تصمیمات بازاریابی که بر اساس برخی فرضیات اتخاذ شده اند، تردیدهایی دارند. سرعت همیشه یک فاکتور بسیار با اهمیت است و در زمینه بازاریابی نیز از چنین قاعده ای مستثنی نیستیم، اما مهم تر از آن، این خواهد بود که استراتژی های بازاریابی بر پایه شاخص های قوی پیش برده شود.

بسیار مهم است که پیش از شروع ایجاد یک استراتژی جامع بازاریابی، یک قدم به عقب برگردیم و اطمینان حاصل کنیم که عناصر اصلی کسب و کار برای تهیه یک برنامه بازاریابی وجود دارند. به یاد داشته باشید که هدف ما از افزایش یکباره فروش از طریق تاکتیک های غیر استاندارد برای رشد نیست، بلکه به دنبال یک رشد پایدار هستیم. در واقع نمی خواهیم مانند یک آذرخش از راه برسیم و طوفانی در بازار به پا کنیم و سپس محو شویم و به دست فراموشی سپرده شویم، بلکه خواستار حضور پایدار و بازاریابی ماندگار هستیم.

ببینیم این سوالات مهم چه هستند؟

سوالاتی که باید قبل از شروع بازاریابی برای کسب و کار از خود بپرسید

مدل کسب و کار شما چیست؟

در اصل مدل کسب و کار شما نحوه ایجاد و ارائه ارزش برای مخاطبان خود را توصیف می کند. در ابتدا باید ببینیم که مدل کسب و کار شما چیست و چه ارزشی برای مخاطب ایجاد می کند. برای اینکار باید به این پرسش ها در خصوص مدل کسب و کار خود پاسخ دهید:

  • هدف کسب و کار شما چیست؟
  • به چه چیزی علاقه مند هستید؟
  • در چه چیزی می توانید بهترین باشید؟

با پاسخ روشن و مختصر به این پرسش ها، می توان درک خوبی از بنیان تجاری کسب و کار شما به دست آورد و از آن ها در مسیر شروع بازاریابی موثر بهره جست.

جایگاه برند شما کجاست؟

موقعیت برند شما در واقع نحوه برقراری برنامه بازاریابی استراتژیکی است که باید به آن ارزش دهی به مراتب بیشتری ایجاد کنیم. تا چه اندازه اقبال عمومی نسبت به برند شما وجود دارد و چه پتانسیل های بالقوه ای هنوز با آن همراه هستند؟ با دانستن این ها، بهتر می توان درک کرد که جهت پیشبرد اهداف برند و رسیدن به موقعیت ارتقا یافته، باید از چه مسیرهایی اقدامات لازم را انجام داد.

مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

یکی از سوالاتی که باید هنگام شروع بازاریابی از خود بپرسبد برای شناسایی مخاطب هدف است. آیا می دانید مشتری مناسب برای تجارت شما کیست؟ باید بازار هدف خود را به خوبی مشخص کنید تا استراتژی بازاریابی تان نیز بر همین مبنا پیش رود. این بدان معنا نیست که تمام بازاریابی را روی این عده خاص محدود کنیم، اما با تمرکز روی بازار هدف و مخاطبان تعریف شده، می توان برآورد نتیجه زود هنگام تری داشته و سریع تر به نتیجه لازم دست یافت.

باید دید مشتریان شما در جستجوی چه چیزی هستند و چه ویژگی هایی را دنبال می کنند؟ با شناخت مشتریان و پاسخ دادن به نیازهای آن ها، تک تک آن ها را به دست خواهید آورد.

پیشنهاد برای مطالعه: استراتژی های موثر در بازاریابی آنلاین

آیا شما محصول مناسب بازار ارائه می دهید؟

آیا محصولی که می فروشید یا خدماتی که ارائه می کنید، با نیاز روز بازار همخوانی دارد؟ آیا پیام های تجاری شما، ارتباط لازم را برقرار می کند؟ آیا برای مخاطبان هدف خود ارزش لازم را ایجاد می کنید؟ با پاسخ به این پرسش ها می توان اطلاعات مورد نیاز را بدست آورده و در این مرحله، ما اطلاعات کافی برای ایجاد یک کمپین بازاریابی قوی داریم.

آیا فرایند فروش شما کارآمد است؟

از دیدگاه استراتژی هنگام شروع بازاریابی و فرایند فروش کارآمد، نیاز به فاکتورهای مختلفی داریم:

شما به یک تیم فروش قوی نیاز دارید که بتواند موقعیت برند و اهداف آن را به درستی هدایت کند. این قسمت بزرگی از توانایی شما در تبدیل برنامه های بازاریابی به فروش و سودآوری واقعی است.

اما موضوع مهم دیگر که غالبا از قلم افتاده و از چشم دور می ماند، کنترل کیفیت است. تیم کنترل کیفیت باید مداوم بین فروش و بازاریابی در حال فعالیت بوده و بازخوردهای گرفته شده از مشتریان و نارضایتی های آن ها را به فروش و تولید یا ارائه خدمات، منتقل کند.

اکنون با مشخص کردن الگوی بازاریابی با توجه به داده های فوق، می توان یک استراتژی موثر را ایجاد کرد. اما پس از چکش کاری این بخش، لازم است که از انجام صحیح فرایند بازاریابی موثر نیز اطمینان یابید.

دیدگاه‌ها
اشتراک گذاری
وید استودیو

پاسخ دهید