';

طراحی دقیق وب سایت: 7 قدم آسان تا بدانید وبسایتتان به چه چیزهایی نیاز دارد!

طراحی دقیق وب سایت: 7 قدم آسان تا بدانید وبسایتتان به چه چیزهایی نیاز دارد!

طراحی دقیق وب سایت، عملکرد و بهره وری بالایی از سایت به شما می‌دهد و در زمان و وقت صرفه جویی می‌کند. 88% مشتریان آنلاین، اگر تجربه بدی از یک وبسایت داشته باشند، به آن برنمی‌گردند. طراحی یا توسعه ضعیف وبسایت، هزینه‌تان را هدر داده و عایدی خوب و مطلوبی را برای شما به ارمغان نخواهد آورد. با طراحی دقیق وب سایت می‌توان از بیشتر (نه همه) مشکلات جلوگیری کرد.

چه بخواهید برای شرکتی کار کنید یا برای خودتان، این مقاله به شما کمک می‌کند تا وبسایتی با عملکرد بالا بسازید.

چرا برنامه ریزی برای طراحی دقیق وب سایت اهمیت دارد؟

برنامه ریزی برای وب سایت مربوط می‌شود به:

  • طرح کلی با جزئیات از اهداف و نیازهای وب سایت
  • جستجو برای طراحی و توسعه بهترین ترندها، پلتفرم‌ها و منابع
  • بودجه بندی
  • روش طراحی، محتوا گذاری، توسعه، تست، اجرا، نگهداری و بازاریابی

با دانستن این موارد، می‌توانید از بروز مشکلات جلوگیری کنید.

با برنامه ریزی دقیق شما قادر خواهید بود:

  • ذخیره پول: یک برنامه با جزئیات و تحقیق جامع، به شما کمک می‌کند تا راه حل‌های امتحان شده را اجرا کرده و کمتر مجبور شوید آزمایش و خطا کنید. در نتیجه پول بیشتری ذخیره کرده و کار کمتری کنید.
  • ذخیره زمان: برای هر اشتباه یا اتفاق غیر منتظره‌ای در زمان توسعه وب سایت، هزینه و زمان صرف خواهد شد، به علاوه اشتباه کردن زمان بیشتری هدر داده که منجر به اضطراب و خستگی و نرسیدن به هدف در موعد مقرر می‌شود.
  • مشکلات طراحی را حل کنید: طراحی عالی سایت زمانی اتفاق می‌افتد که شما و گروه طراحی سایت‌تان در یک راستا حرکت کنید. فهم مشترک و شفاف از هدف تجاری، کاربران هدف، برند، عملکرد وب و منابع طراحی به تیم طراحی شما کمک می‌کند تا کارتان را پیش ببرید.
  • نتایج مثبت دریافت کنید:” اگر در برنامه ریزی شکست بخورید، برنامه‌تان شکست می‌خورد”. پس، در تمام پروژه‌ها، آن‌هایی که در خانه انجام می‌دهید و یا آن‌هایی که در شرکت طرح می‌دهید، با داشتن برنامه‌ای مثبت بهترین نتیجه را می‌گیرند.

انجام برنامه ریزی برای طراحی دقیق سایت از برخی مشکلات بعدی جلوگیری می کندیک طراحی دقیق وب سایت به چه مستندات خاصی نیاز دارد؟

مستندات مختص به وب سایت، به همه افراد در پروژه کمک می‌کند تا فهم شفافی از توسعه و رشد این پروسه و خروجی نهایی داشته باشند.

این مستندات شامل بودجه کلی، نقش ها، موعد مقرر و به طور کلی:

  • اشیا وب سایت (آبجکت‌ها)
  • رقابت
  • مخاطبین هدف
  • ساختار اولیه و عملکردی
  • ابزار و تکنولوژی‌ها

چه برای پروژه‌های در خانه و چه شرکتی، این مستندات به همه کمک می‌کند که به هدف یکسانی برسند.

مستندات شامل:

  • لیست افرادی که شامل پروژه می‌شوند: نقش‌ها و مسئولیت‌های اعضا را در پروژه‌تان مشخص کنید. نام، مسئولیت و آدرس آن‌ها را درج کنید. مثلا:
  • Name1– CEO – name1@company.com
  • Name2 – CFO – name2@company.com
  • Name3– Web Project Manager – name3@company.com

اهداف پروژه وب سایت

مختصر و واضح اهداف تجاری وبسایتتان را برای تیم طراحی و توسعه شرح دهید. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا راه حل‌های مناسب، پلتفرم‌ها و تکنولوژی‌های مورد نیاز در پروژه را بشناسند.

اهداف:

  • خاص بودن
  • اندازه گیری
  • واقعی بودن
  • محدوده زمانی

مثلا، بعضی از اهدافی که باید در مستنداتتان بگنجانید شامل:

  • اشتراک خبرنامه را با X ٪ تا سه ماه اول (بعد افزایش قیمت)
  • کاهش نرخ خروج کاربر (bounce rate)  با x% در دسامبر
  • افزایش ماهانه فروش سایت  x%
  • افزایش ترافیک شبکه  x%

مراحل پروژه

اگر روی پروژه طراحی سایت بزرگی کار می‌کنید که شامل مرحله پیش تعریف قبل از اجرا می‌شود، این مراحل را بر اساس شریک تجاری فهرست کنید.

مراحل پیش از راه اندازی شامل:

  • شراکت تجارتی الکترونیک پلاگین
  • اضافه کردن 3 کتگوری جدید
  • اضافه کردن 15 صفحه مفید
  • بازکردن بلاگ
  • و غیره

معماری اطلاعات طراحی دقیق وب سایت

معماری اطلاعات (IA) شامل ساختار محتوای وبسایت است و به دامنه (محدوده) محتوای سایت‌تان بستگی دارد. معماری اطلاعات عنصر مهمی برای نقشه برداری از سایت‌تان است. این معماری دیاگرامی است که سلسله مراتبی در صفحات وبسایت‌تان دارد. همچنین، یک وبسایت می‌تواند صفحات محتوایی متعددی داشته باشد که بستگی به نوع و هدف وب سایت دارد.

موارد اساسی:

  • مقالات جدید
  • ویدیوها
  • تصاویر
  • محتوای اینتراکتیو (تعاملی)
  • بازبینی‌ها
  • نظرات
  • اینفوگرافی‌ها
  • محصولات
  • وغیره

معماری اطلاعات عنصر مهمی برای نقشه برداری به هنگام طراحی دقیق سایت است

طراحی دقیق وب سایت

اگر وبسایت‌تان را طراحی کرده‌اید، ساختار UX و UI به آن اضافه کنید. اگر نه، منابع خلاقانه، موارد مورد نیاز طراحی و دیگر نکات مربوط به طراحی را آماده کنید. برندی طراحی کنید که شامل این موارد باشد:

  • رنگ
  • نوع
  • لوگو
  • تصاویر

در صورتی که طرح وب‌تان را انجام داده‌اید، باید:

  • Invision project links
  • Image files
  • PDFs
  • PSDs
  • Sketches

به آن لینک کنید.

برای طراحی به عنوان بخشی از پروژه‌های آینده، موارد مود نیاز وب سایت شما باید شامل راهنمایی در مورد سبک و هدف مورد نظر باشد. اگر کسب و کار شما دارای نام تجاری و دستورالعمل مختص به خود را دارد، این چیزی است که باید به آن اشاره کنید:

  • راهنمایی درباره برند
  • چاپ لوازمی مثل کارت ویزیت و بروشور
  • بررسی رقبا و نمای مختصر از آنچه درباره وب سایت‌های رقبا دوست دارید یا ندارید و می‌خواهید در وب سایت خودتان داشته باشید.

نیازمندی‌های عملکردی

این قسمت از موارد مورد نیاز وبسایت تان نمایی کلی از آنچه سیستم و عملکرد وبسایتتان باید داشته باشد به شما می‌دهد.

بسته به پروژه، قابلیت عملکردی وب سایت شامل:

  • دروازه‌های پرداخت برای وب‌سایت های تجارت الکترونیک
  • پروتکل ssl برای ایمنی
  • قابلیت‌های کاربر و انواع کاربر که دارای نقش‌ها و مجوزهای مختلف
  • کاوش
  • ظرفیت چند زبانه بودن
  • قابلیت دسترسی – عمل ساخت یک وب سایت که برای هر کسی بدون در نظر گرفتن توانایی یا تکنولوژی خود، کار می‌کند.

نیازمندی‌های عملکردی برای وبسایت‌هایی که به ادغام API طرف سوم نیاز دارد، باید در اینجا مشخص شود. مثلا ادغام با اینستاگرامتان یکی از این نیازمندی‌ها است.

نیازمندی میزبانی

اگر شریک میزبان دارید، برای وب سایت آینده‌تان یا تغییر ارائه دهنده سرور، باید به دنبال جزئیات میزبانی و نیازمندی‌های آن باشید. اگر میزبانی ندارید، در مورد بسته‌های مختلف و سطح خدمات میزبانی که ارائه دهندگان مختلف ارائه می‌دهند، جستجو کنید. به یاد داشته باشید عملکرد و اندازه وب سایت آینده شما باید تعیین کند که آیا شما وب سایت خود را روی یک سرور مشترک میزبان ارائه می‌دهید یا سرور خریداری خواهید نمود یا از فضای ابری (کلاود) استفاده می‌کنید. شرکت توسعه وب سایت شما می‌تواند به شما در تعریف نیازهای میزبانی دقیق و پیدا کردن شریک میزبانی مناسب که می‌تواند نیازهای وب سایتتان را برطرف کند، کمک نماید.

پشتیبانی و نگهداری بعد از طراحی دقیق وب سایت

مشخصات وبسایتتان باید درباره نگهداری فنی و تجهیزات مورد نیاز برای پشتیبانی را داشته باشد (قبل از تکمیل پروژه). قدیمی شدن کد بیس وبسایت و وخامت آن به سرعت باعث عدم پایداری و مشکلات در عملکرد آن می‌شود. برای نگهداری امنیت و یکپارچگی باید وب سایت را بروز نگه دارید.

این یعنی:

  • نصب پلاگین‌های امنیتی ضروری
  • بک آپ گیری منظم
  • جلوگیری از بدافزارها و فایل‌های خطرناک
  • حفظ فایروال و لیست سیاه (بلک لیست) IP هایی که فعالیت‌های مشکوک را در وب سایت انجام می‌دهند.

چگونه در 7 قدم برنامه ای آسان برای طراحی دقیق وب سایت ایجاد کنیم؟

در 7 قدم برنامه ای آسان برای طراحی دقیق وب سایت ایجاد کنیم

تعریف کسب و کار:

برنامه ریزی برای طراحی دقیق وب سایت شما و مستندات مورد نیاز آن، باید شروعش با توضیح مختصری از آنچه که نام تجاری شما در مورد آن است؛ این که چه کاری انجام می‌دهد، محصولات و خدمات اصلی آن چیست و چه چیزی به مشتریان می‌دهد، باشد.

  • تاریخچه مختصر کمپانی
  • تعداد کارمندان
  • خدمات کلیدی و محصولات
  • شناسه‌های منحصر به فرد محصولات و خدمات
  • بیان ماموریت تجاری
  • دستاوردها و افتخارات عمده (در صورت وجود)

اجزای وبسایتتان را بگویید

اهدافی که می‌خواهید وبسایت به آن برسد را فهرست کنید. حداقل یکی از اهداف وب سایت را بنویسید. این هدف می‌تواند هر چیزی از افزایش فروش آنلاین تا گرفتن ترافیک بیشتر باشد. از خودتان بپرسید:

  • چرا به این وبسایت نیاز دارم؟
  • به چه نتایجی خواهید رسید؟
  • انگیزه کسب و کار شما برای طراحی دقیق این وب سایت چیست؟

مخاطبین هدف خود و رقبایتان را بشناسید

درباره مخاطبین و رقبایتان تحقیق کنید. بعضی از آن‌ها شامل:

  • مشتریان آینده‌نگر
  • مشتریان موجود
  • معامله گران کلیدی
  • کارکنان آینده‌نگر
  • اعضای مطبوعات
  • و موارد دیگر

برای مشتری‌های آینده‌نگر نیاز است در نظر بگیرید:

  • آنچه آن‌ها می‌خواهند در وب سایت شما انجام دهند
  • چگونه می‌توانید رفع نیازهایشان را برایشان ممکن کنید
  • آنچه شما می‌خواهید در وب سایت خود انجام دهید
    • طرح کلی از خصوصیات عملکردی و غیر عملکردی وبسایتان

این تقریبا بخش عمده‌ای از مشخصات مورد نیاز وب سایت شما است. در آن، شما به ایجاد آنچه وب سایت باید انجام دهد، نیاز دارید. (“نیازمندی‌های سایتتان باید شامل چه چیزی باشد؟”)

نیازمندی‌های عملکردی بستگی به نوع وب سایتی که می خواهید ایجاد کنید، متفاوت خواهد بود. برای وب سایت‌های به اصطلاح بروشوری، صفحات استاتیک به خوبی عمل می‌کند.

با این حال وب سایت‌های تجارت الکترونیک، مشخصات عملکردی دقیق‌تری نیاز دارند:

  • لیست محصولات
  • جستجو
  • جزئیات محصول صفحات
  • مرور ارسال مقاله
  • سیستم سبد خرید
  • فرآیند سفارش
  • لیست نیازها
  • و موارد دیگر

سعی کنید به وبسایتتان با نگاه متفاوتی بنگرید. مثلا:

  • به عنوان یک مشتری، می‌خواهم بتوانم یک آیتم به سبد خریدم اضافه کنم و بعدا به صفحات دیگر بازگردم.
  • به عنوان یک بازدید کننده وب سایت، من می‌خواهم قادر به پیدا کردن اطلاعات سریع و راحت باشم.
  • به عنوان یک کارمند و مدیر وب سایت، من می‌خواهم قادر به تغییر وضعیت سفارش و همچنین تعداد اقلام در انبار باشم.

نیازهای غیرعملکردی

  • امنیت
  • اجرا و سرعت
  • قانونی بودن، مانند الزامات و شرایط قانونی و مقررات و ضوابط استفاده
  • مقیاس پذیری
  • یکپارچگی داده‌ها
  • قابلیت اداره
  • برگشت
  • و موارد دیگر

تعریف بودجه طراحی دقیق وب سایت

کسب و کارهای متعددی هستند که بودجه مورد نیاز را به شرکت‌های طراحی وب نمی‌گویند. این، اشتباهی است که باید از آن اجتناب نمایید. شما باید بسیار واضح درباره اینکه چقدر می‌خواهید برای پروژه وبسایت هزینه کنید، بگویید. این به شرکت‌های طراحی کمک می‌کند تا با بودجه شما بهترین راه حل را ارائه دهند. با در نظر گرفتن بودجه‌تان در نیازها، شرکت طراحی که پروژه را انجام می‌دهد، روند و نتیجه نهایی را بهینه سازی می‌کند.

طرح کلی از مطالب در روند تهیه پروژه وب سایت

قبل از اینکه شما نیازمندی‌ها و مستندات وب سایت خود را به شرکت‌های مختلف طراحی وب بفرستید، باید این سوالات را مشخص کنید:

  • چه زمانی پاسختان را برایم ارسال می‌کنید؟
  • چه کسی عنصر اصلی برای برقراری ارتباط در رابطه با پروژه‌مان است؟
  • چه زمانی پروژه اجرا خواهد شد و چه زمانی می‌توانید روی آن کار کنید؟
  • چه قدر زمان برای طراحی آن طول می‌کشد؟
  • کجا می‌توانید بازبینی‌ها و مطالعات را ببینید؟
  • چگونه پروژه را مدیریت می‌کنید؟ می‌توانید روند را شرح دهید؟
  • آیا سرویس‌های پیش از اجرایی را پیشنهاد می‌کنید؟
    • موعد مقرر را مشخص کنید و زمان دیگری که وبسایت می‌تواند آماده شود را اعلام نمایید.

پروژه‌های وب سایت را می‌توان در هر نقطه بین چند هفته و چند ماه، بسته به پیچیدگی وب سایت انجام داد.

این چارچوب‌های زمانی و مهلت‌هایی که شما می‌توانید برای ایجاد یک وب سایت ایجاد کنید، محدودیت‌های قابل توجهی در پروژه به وجود خواهد آورد و اغلب ساختار آن را تعیین می‌کند.

با این حال، راه حل‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید استفاده کنید: باید با شرکت طراحی وب خود ارتباط بگیرید و بگویید که می‌خواهید تا زمان ایجاد وب سایت، روش‌های دیگری صفحات لایو داشته باشید.

دیدگاه‌ها
اشتراک گذاری
ویداستودیو

ارائه مطالب آموزشی در زمینه طراحی سایت، بهینه سازی و سئو و دیجیتال مارکتینگ براساس تجربیات تیم حرفه ای و کارشناسان مجرب

پاسخ دهید