شاید امروزه بیشتر با واژه تولید محتوا روبرو شده باشیم اما در واقعیت تولید محتوا از زمان پیدایش خط و زبان و حتی شاید قبل‌تر از آن زمانی که بشر سعی در ترسیم اشکالی برای انتقال مفاهیم بود، وجود داشته است. در تعریف ابتدایی تولید محتوا شاید محتوای متنی مد نظر باشد، ولی در واقعیت تولید محتوا فراتر از تولید محتوای متنی است در واقع به هر عنصری که قابل انتشار در پلتفرم‌های دیجیتال و غیر دیجیتال باشد، محتوا Content گفته می‌شود.

بازاریابی محتوا به منظور تولید محتوا
بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یک رویکرد استراتژیک بازاریابی است که با هدف تولید و انتشار محتوای ارزشمند، مرتبط و مداوم برای جذب و حفظ مخاطب و در نهایت ترغیب مشتری برای اقدام به خرید است.

بازاریابی بدون محتوای عالی غیر ممکن است!

صرف نظر از اینکه از چه نوع تاکتیکی در بازاریابی استفاده می‌کنید، بازاریابی محتوا باید جزئی از روند کار شما باشد، در واقع می‌توان اینچنین گفت که بازاریابی محتوا بخشی از انواع بازاریابی است:

  • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی: استراتژی بازاریابی محتوا قبل از استراتژی رسانه‌های اجتماعی شما ارائه می‌شود.
  • سئو: موتورهای جستجو مطالب کسب و کارهایی را نمایش می‌دهند که محتوای باکیفیت و سازگار را منتشر می‌کنند.
  • روابط عمومی: یک استراتژی موفق درروابط عموم ، همواره به موضوعاتی که مشتریان به آن اهمیت می‌دهند، می‌پردازد و نه به تجارتشان.
  • بازاریابی محتوا ورودی: محتوای مناسب برای هدایت ترافیک ورودی کاربران و مدیریت آن‌ها بسیار اهمیت دارد، به عبارتی شما زمانی موفق به جذب مشتری و بازدیدکننده می‌شوید که محتوای شما برای آن‌ها جذاب باشد و مهم‌تر از آن، حفظ مخاطب با مدیریت درست است.
تولید محتوای متنی

تولید این نوع محتوا در گذشته و قبل از ظهور رسانه‌های دیجیتال، استانداردهای ویراستاری مشخصی داشت. برای مثال نگارش روزنامه نگاران و مقاله نویسان متفاوت بود، اما امروزه به همان استانداردهای ویراستاری گذشته چند موضوع مهم اضافه شده که اگر این استانداردها رعایت نشود باکیفیت ترین متون ادبی هم موقیت مناسبی در رسانه‌های دیجیتال و موتورهای جستجو پیدا نخواهند کرد.

تولید محتوا متنی
تولید محتوا تصویری برای جلب نظر کاربران سایت
تولید محتوای بصری

با توجه به تغییرات در رسانه‌های دیجیتال و گرایش به رسانه‌های مالتی مدیا عناصر بصری جایگاه بسیار ویژه‌ای پیدا کرده اند. امروزه حتی کوچکترین عناصر گرافیکی در یک پست اینستاگرام هم، معنی و مفهوم مشخصی دارد. تولید این نوع محتوا که از عکاسی و فیلمبرداری شروع شده و تا بالاترین سطح طراحی گرافیکی می‌رسد در تمام پلتفرم های دیجیتال اهمیت داشته و نیاز به استراتژی مناسب و همچنین تخصص هنری و تکنیکی دارد.